Reisroute Thailand: Mijn route van 3,5 week

In Juni 2019 besloot ik dat ik voor 3 maanden wilde gaan reizen in Azië. In December 2019 was het dan eindelijk zo ver, ik stapte in het vliegtuig en mijn avontuur ging van start. Mijn reis begon in het prachtige Thailand, een makkelijk bereisbaar land met waanzinnige plekken om te bekijken. In deze blog wil ik jullie vertellen hoe mijn reisroute in Thailand eruit zag en wat voor bijzondere ervaringen ik heb meegemaakt.

Dag 1 - 3 : Bangkok.

Als je van Nederland naar Thailand vliegt is de kans groot dat je landt in de stad Bangkok. Na mijn aankomt heb ik gemakkelijk een bus ticket kunnen regelen bij de loketten die je vanzelf tegenkomt als je het vliegveld uitloopt. Een lokale bus bracht mij voor zo'n 2.50 ,- euro naar de bushalte voor mijn hostel. Ik sliep in het Here hostel, welke op internet bekend stond als een Nederlands backpackhostel. Dat was zeker het geval want ik ontmoette gelijk leuke Nederlanders.

De dag erna heb ik in de middag de Co van Kessel tour gefietst. Een echte aanrader want deze fietstour laat je goed het leven in Bangkok zien. Je fietst namelijk door smalle steegjes, langs de kleine huisjes en door de lokale markt wat super leuk is als je op een actieve manier de stad wilt verkennen. Trek voor Bangkok ongeveer 2 tot 3 dagen uit. Bangkok is een grote stad en je hebt verschillende bezienswaardigheden om te zien en activiteiten om te doen.

Dag 4 - 6 : Ayutthaya

Met een minivan, die je gemakkelijk kunt regelen bij een busstation in Bangkok, ben ik aangekomen in de stad Ayutthaya. Een leuk, klein plaatsje die vol staat met tempels. Wat mij zo aansprak aan de stad Ayutthaya is dat alles heerlijk dicht bij elkaar ligt. Wil je alles goed bekijken? Trek er dan op uit met de fiets en stop bij de tempels die je tegenkomt. In het straatje waar ik verbleef vond ik gelijk een winkel die fietsen verhuurd op de hoek van de straat! Trek ongeveer 2 dagen uit voor de stad Ayutthaya. Het is een relatief kleine stad maar er is genoeg te zien. Ik vond het handig om google maps te gebruiken om de tempels te vinden, een echte life safer!

Dag 7 - 9 : Chiang Mai

Met de nachtbus vanuit Ayutthaya ben ik na ongeveer 12 uur aangekomen in Chiang Mai. Chiang Mai is een gezellige stad met op elke hoek van de straat een barretje waar je heerlijk wat kunt drinken. Met een groepje meiden die ik ontmoet heb in Bangkok ben ik naar de Sticky Waterfall gegaan. Deze waterval kun je afwandelen. Het is een leuke bezienswaardigheid voor als je een middag niks te doen hebt.

De volgende ochtend ben ik vroeg mijn bed uit gegaan want ik ging naar het Elephant Nature park. Een prachtig klein park waar mishandelde olifanten, die gebruikt werden voor de toeristen industrie, worden opgevangen. Het is mooi om te zien dat de olifanten hier een tweede kans krijgen en liefdevol worden verzorgd door de vrijwilligers. Blijf ongeveer 2 tot 3 nachten in de stad Chiang Mai. Er zijn aardig wat bezienswaardigheden om te bekijken en de omgeving is ook echt prachtig!

Dag 9 - 14 : Pai

Met een minivan vanuit Chiang Mai ben ik na een busrit van ongeveer vier uur en 760 bochten verder, aangekomen in het dorpje Pai. De sfeer, de gezelligheid en de vrolijkheid die het dorpje uitstraalt sprak mij erg aan. Pai is een dorpje waar je al snel te lang blijft. In Pai heb ik mij een aantal dagen goed vermaakt omdat er in de omgeving aardig wat te beleven is, zoals bijvoorbeeld: De Bamboo Bridge, Pai Canyon, Tham Lod Cave en de Walking food market. In het stadje zijn vele barretjes te vinden waar je 's avonds een drankje kunt doen!

Tip: Huur een scooter! Een absolute aanrader als je een aantal dagen in Pai verblijft. In het centrum van Pai zijn verschillende scooterverhuurders te vinden.  Let wel op: ze vragen of je je paspoort wilt afgegeven, zij zien dit als een borg. Doe dit niet!

Dag 15 - 17 : Pak Chong

Na mijn reis door Laos ( hier lees je in mijn andere blog onder het kopje 'Laos ' meer over) ben ik terug gevlogen naar Bangkok. In Bangkok heb ik de trein genomen naar het stadje Pak Chong want hier had ik een jungle safari op de planning staan. Naast Pak Chong ligt namelijk het Khao Yai National Park en via Greenleaf Guesthouse & tour heb ik een dag tour geboekt. Ik wilde graag dieren in het wild bekijken en dat is mij gelukkig gelukt! Met een verrekijker hebben wij olifanten, apen, leguanen en bijzondere vogels gespot. Prachtig om deze dieren in het wild te zien.

Tip: Boek zeker de dag tour door het Khao Yai National park. Het park is echt gigantisch en er is veel te zien. Ik ben in ieder geval blij dat ik de volle dag in het park heb kunnen besteden, het liefst was ik er nog langer gebleven.

Dag 17 - 20 : Ko Pha Ngan

Na mijn bezoek aan Pak Chong ben ik naar de zuidelijke stad Surat Thani gevolgen. Vanaf Surat Thani heb ik een boot ticket gekocht die mij heeft gebracht naar het feesteiland Ko Pha Ngan. Het was namelijk oud en nieuw en dat betekent: De full moon party waar Ko Pha Ngan namelijk bekend om staat. Naast dat het een feesteiland is, is het ook een mooi eiland waar je even tot rust kan komen. De full moon party's staan bekend om de neon verf! Het is leuk om je hiermee te laten beschilderen, het geeft namelijk een leuk effect als het donker is.

Dag 20 - 22 : Khao Sok National Park

Vanuit Surat Thani ben ik met een minivan meegereden naar het Khao Sok National Park. Thuis keek ik er al erg naar uit om dit park te bezoeken. Het Khao Sok National Park is naar schatting ongeveer 160 miljoen jaar oud, een prachtig park met mooie natuur. Ik had via Khao Sok Smiley Bungalow een tour van twee dagen geboekt met een overnachting op het water. Ik vond dit een indrukwekkende ervaring die ik niet snel meer zal vergeten want wakker worden en naar buiten lopen met een uitzicht op de bergen is echt waanzinnig.

Tip: Via Khao Sok Smiley Bungalow kun je verschillende tours boeken. Mijn keuze was: Overnight lake tour 2 days. Als je deze tour boekt overnacht je in de bungalow op het water wat deze belevenis extra speciaal maakt.

Dag 23 - 25 :  De Surin eilanden

Vanuit Khao Sok National Park ben ik met een lokale bus gereden naar het stadje Khuraburi. Vanuit deze stad kun je op de boot stappen naar de Surin eilanden. Ik zocht een eiland wat nog niet overspoeld was door toeristen. Na wat zoekwerk was ik uitgekomen bij de Surin eilanden. Ik heb bij de lieve mensen Tom en Am, van Tom & Am Tours, een open boatticket gekocht. Met deze ticket bepaal je namelijk zelf wanneer je weer terug wilt naar het vaste land. Op het eiland krijg je een tent toegewezen waar je in overnacht. Het leuke aan deze overnachting is dat de tent op het strand staat!

Tip: Op het eiland worden snorkeltrips georganiseerd. Elke dag vertrekken er twee trips waarvoor je je kunt inschrijven. De eerste vertrekt om 09:00 uur 's ochtends en de tweede om 14:00 uur 's middags. Een mooie ervaring waarbij je prachtige vissen kunt spotten.