Reisroute Noord-Laos: Mijn route van 2 weken

Mijn tweede land wat ik bezocht heb tijdens mijn backpackreis was Laos. Mijn reis door dit land was divers, indrukwekkend en erg mooi.  In het Noorden begon ik met een jungle tocht in het Nam Ha Protected Area en in het midden eindigde ik in de hoofdstad Vientiane. Ik heb genoten van dit land en ik hoop dat jullie door mijn reisroute ook zin krijgen om hier naartoe op reis te gaan. In deze blog laat ik jullie mijn onvergetelijke reis van 2 weken door Laos zien.

Dag 1 - 3 : Luang Namtha

Vanuit Chiang Rai was ik aangekomen in Luang Namtha. Normaal had ik niet overnacht in Luang Namtha, omdat het geen aantrekkelijk dorp is maar aangezien de organisatie van de jungle tour ' Discovery Laos ' hier gevestigd is moest ik hier één nacht overnachten. Ik ging twee dagen lang het Nam Ha National Protected Area verkennen samen met een gids. Tijdens de tour maakte ik samen met mijn gids eten van planten die wij vonden in de natuur. Ik had echt niet verwacht dat het eten zo lekker ging smaken. De overnachting was in een dorpje met 202 inwoners. De inwoners van dit dorp waren niet bekend met een verwarming,  een douche, een mobiele telefoon, een auto of een wasmachine. Alles was back to basic, indrukwekkend om te zien dat mensen op deze manier leven. De dag na de overnachting stond mij nog een zware hike te wachten maar het was het zeker waard.

Tip: Bij Discovery Laos kun je kiezen uit een overnachting in de jungle of een overnachting in de Homestay. Ik had gekozen voor de overnachting in de Homestay en ik kan deze tour absoluut aanraden. Het is namelijk erg indrukwekkend om te zien hoe de mensen in het dorp leven, deze ervaring zal mij lang bij blijven.

Dag 4 - 6 : Nong Khiaw

Na een busreis van 7 uur, vanuit Luang Namtha, ben ik aangekomen in het slaperige dorpje Nong Khiaw. De omgeving is spectaculair en het is een heerlijke uitvalsbasis voor natuurliefhebbers. Als je een paar kilometer wandelt kun je het startpunt van de hike naar het Phakhao viewpoint vinden. Een zware hike die ongeveer 1,5 uur duurt maar uiteindelijk word je beloond met een waanzinnig uitzicht over het Karst gebergte. De volgende ochtend heb ik de Tham Pha Kuang Cave bezocht. De grot ligt op ongeveer 2 kilometer afstand lopen vanaf het dorpje. Naar de grot toelopen is geen straf want je wandelt door een prachtig gebied. Bij de ingang van de grot koop je een toegangsticket en krijg je een zaklamp mee want als je de grot goed wilt bekijken moet je een lastig parcours afleggen. Nong Khiaw was voor mij het mooiste dorpje wat ik bezocht heb in Laos, een echte aanrader!

Tip: Trek goede wandelschoenen aan als je naar het Phakhao viewpoint gaat klimmen. De klim is namelijk erg stijl en er liggen lossen stenen op het wandelpad. Ik wilde graag de zonsondergang bekijken en ik merkte dat het op de terugweg al donker begon te worden, een lamp is daarom ook noodzakelijk om mee te nemen.

Dag 7 - 9 : Luang Prabang

Na een busreis van 4 uur, vanuit Nong Khiaw, ben ik aangekomen in de stad Luang Prabang. In deze stad vind je een aantal goed bewaarde oude tempels die prachtig zijn om te bekijken. Iets wat mij opvalt, als je door Luang Prabang wandelt, is dat je veel monniken ziet rondlopen. Iedere ochtend, rond 06:00 uur, lopen de monniken door straten om hun aalmoezen (hun eten voor die dag) te ontvangen van de lokale bewoners. Ik vond dit een bijzondere gebeurtenis om een keer mee te maken. De volgende ochtend heb ik een scooter gehuurd en ben ik vertrokken naar de Kuang Si watervallen. Deze watervallen behoren tot de mooiste watervallen van Laos en misschien zelfs van Azië.

Tip: Als je de bijzondere traditie van de monniken wilt bekijken toon respect, blijf dan goed op afstand en vergeet niet je flits uit te zetten.

Dag 10 - 13 : Vang Vieng

Na een busrit van 5 uur ben ik aangekomen in het dorp Vang Vieng. Op internet had ik gelezen dat het een toeristisch, westers dorp is maar dat de omgeving echt schitterend is. Ik had een scooter gehuurd om de omgeving te verkennen en ik ben begonnen met de West Vang Vieng motorloop.  Deze motorloop is ongeveer 26 kilometer lang en het laat je goed de omgeving van Vang Vieng zien. De volgende dag ben ik gereden naar het Nam Xay Viewpoint. Een relatief gemakkelijke hike van ongeveer 30 minuten naar de top. Ik vond het uitzicht vanaf boven echt prachtig, je hebt namelijk een 360 graden uitzicht over het Karst gebergte.  Het Nam Xay Viewpoint beklimmen was zeker mijn hoogtepunt van mijn bezoek aan Vang Vieng.

Tip: Als je de West Vang Vieng motorloop wilt gaan rijden bereid je dan voor op een heel slecht wegdek. Ik was hier niet op voorbereid dus ik schrok van alle losliggende stenen en gaten in de weg. Ik heb een aantal keer het gevoel gehad dat ik de controle over het stuur verloor, rij dus erg langzaam en kijk goed uit.

Dag 14 - 15: Vientiane

Mijn laatste stop in Laos was de hoofdstad Vientiane. Ik vind hoofdsteden in Azië altijd erg hectisch maar dat gevoel kreeg ik in Vientiane gelukkig niet. Ik had gehoord dat het COPE center indrukwekkend en zeker een bezoekje waard is. Het COPE center geeft je een goede inkijk in geschiedenis over de miljoenen bommen die zijn gevallen in Laos tijdens de oorlog tussen Amerika en Vietnam.  Tot op heden vallen er nog steeds doden en gewonden door de bommen die nog niet zijn afgegaan. De volgende dag ben ik langs het Patuxai gewandeld, het word ook wel gezien als de Arc de Triomphe van Laos. Het Patuxai is gebouwd door het geschonken geld van Amerika. Amerika wilde met dit geld excuus maken voor alle bombardementen. Via de trap kun je naar boven wandelen, waar je vanaf een mooi uitzicht over Vientiane hebt.